Udda jullista

Tänkte svara på Bittes juls udda jullista.
Hur skulle din jul se ut om du inte fick fira som vanligt?
Jag har funderat på det. Vi har ju en gammal juldröm om att fira jul på Gotland, nån gång. Då skulle vi hyra ett litet hus och köpa lite julsaker på loppis att pynta med. All julmat skulle köpas färdig, och det skulle kännas konstigt, eftersom jag gärna bakar och lagar det mesta. Men för en gångs skull, bara sitta, ta det lugnt och mysa...
Hela familjen blir veganer. Hur gör du med julbordet?
Jag skulle nog leta fram det godaste veganrecept jag kunde hitta, laga och bjuda på det. Sen skulle jag nog ha lite prinskorv och skinka på lut i kylskåpet, bara för mig.
Julgranarna är slut och du får inte ha plastgran. Vad gör du?
Pyntar den största krukväxten jag har.
Elavbrott hela dagen, ingen julmat kan lagas och ingen Kalle visas. Vad gör du?
Haha, det hände på påskafton, förra året. Vi fick äta smörgåsar med allt kallt, sill och potatissallad. Inga kokta ägg. Men godis, förstås. Så det skulle nog bli samma. Sen dess har jag skaffat ett litet fickkök, som går att elda med värmetabletter, så folk skulle få kaffe och varm glögg i alla fall. Och sen äter vi det som finns kallt, spelar spel, handarbetar och sjunger. Lyssnar på radio ( vi har en dynamo med vev :)
Julklapparna är försvunna. Vad gör du?
Letar som en galning! Om jag ändå inte hittar dom, bakar nåt och ger bort. Eller handgjorda presentkort med löfte om presenter senare.
Du har influensa på julafton. Vad gör du?
Gråter! Ligger och snörvlar, hostar och nyser och tycker synd om mig själv. 
Mamma fick opereras för gallsten och låg på sjukhus en jul och nyår för länge sen. Hon var så ledsen att hon inte kunde vara hemma och fira med oss barn. Då sa läkaren som jobbade hela helgen:
Du får göra som jag, fira en annan dag, när du kommer hem. 
Så det skulle jag göra. Fira en jul till, när jag blev frisk!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jul i juli 2023

Calle och Tintin

Garntomte + kvast = Påskkärring