En jul i sorg


 Förra julen var den värsta i mitt liv. För det var första julen utan lilla mamma. Hon gick hastigt bort i slutet av oktober.  Vi hade redan börjat planera för julen. Köpt några julklappar. Hon fick en stor adventskalender från Nivea som hon blev så glad för. 
Plötsligt var julen nåt som bara skulle genomlidas. Det gjorde ont att öppna varje lucka i hennes adventskalender och se varje sak som hon skulle använt. Och hennes julklappar, fast hon visste vad det var. Det är hudkräm, sa hon och skrattade. Det önskade hon sig alltid.  Och gamla stickmönster. 
Jag är så innerligt glad och tacksam för att vi firade jul i juli förra året. För då fick vi i alla fall en sista jul med mamma. Och hon fick en  sticktidning från samma år och samma månad när hon föddes  
Vi satte inte ens upp stora granen förra julen. Min syster hittade en liten gran med belysning på loppis. Den hade vi på köksbordet, med mammas garntomtar i. 
Julen kom och gick. Året har varit tungt. Vår äldsta syster gick bort ett par dagar före min födelsedag, så den blev också hemsk med många tårar. Min andra syster fick ett cancerbesked och hela sommaren blev tuff med oro och operation i september.  Vi väntar på provsvar än men läkaren var hoppfull. Då är vi det också. 
I år längtar jag lite efter julen i alla fall.
Ska julstäda, julpynta och göra god mat.
Det hade mamma velat. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jul i juli 2023

Calle och Tintin

Garntomte + kvast = Påskkärring