Den allra första

Mitt sovrumsfönster. Stjärnan är blå eftersom rummet går i blått. Adventsljusstaken är den allra första vi köpte i vår familj. När jag var liten ville vi systrar ha en adventsljusstake i fönstret. Men mamma tyckte det kunde vara farligt att ha något elektriskt som skulle stå tänt i så många timmar. Tänk om det skulle börja brinna? Till slut gav hon dock med sig, men då skulle det vara en av bra kvalitet. Den är i furu och kostade 198 kr, vilket jag vet eftersom prislappen är kvar på kartongen, som är formad som en rödrutig gardin. Det var i början av 80-talet och varje år är jag lika rädd att den ska ha gått sönder. Och varje år har den fungerat. Bara lampor har behövts bytas ut och nu har den led-lampor. 
Den hade vi i vardagsrummet, på lägenhetens ena sida. Min syster tyckte att vi skulle ha en i sovrummet också, på husets andra sida, och så blev det året därpå. Det var inte så vanligt då att man hade i flera rum. Men några dagar senare satte en granne upp ljusstakar i fönstret på alla sidor. De bodde på gaveln, så det blev ganska många ljusstakar. 


Jag har då lagt beslag på den äldsta. Med åren har den mörknat och fått en nästan guldig nyans i träet. Manschetterna är med små kottar och en har tråkigt nog försvunnit och ersatts med en tomte högst upp i mitten. Under står alltid ett ljus i form av en snögubbe och en speldosa i form av en tomte. Vid sidorna två små tomtar, som jag hittat på loppis, och dom ser precis ut som Snövits dvärgar, Glader och Butter.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jul i juli 2023

Calle och Tintin

Garntomte + kvast = Påskkärring