Mammas julklapp

Idag är det en vecka kvar till första advent och vi brukar alltid sätta upp ljusstakar ock stjärnor just den dagen. Särskilt när det är en så sen advent som i år. Men på tisdag ska sotarna rensa alla ventilationskanaler och det känns bäst att vänta tills det är klart. Men en julklapp är i alla fall klar. Mammas bolero. Den är stickad och virkad av upprepat garn, hennes UFO från i somras. Hon visste att den skulle bli svår att repa upp, så hon la alltihop i en kasse och gav upp. Så jag fick den och har repat, klippt där det luddat ihop sig, svurit när jag klippt av garnet av misstag och fortsatt repa. Men till slut räckte det till hela plagget. Den här modellen gjorde hon till oss alla fyra döttrar på 70-talet. Jag var minst, så hon fick förminska mönstret ganska mycket för att jag skulle få en likadan som mina systrar. Den var grön, precis som den här. Sen blev det aldrig av att hon stickade en till sig själv. Men nu får hon en grön i alla fall :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jul i juli 2023

Calle och Tintin

Garntomte + kvast = Påskkärring